Abisha Mary, Vragen en Gezichten, Shirtloze man. - Reisverslag uit New Delhi, India van Yoreh Schipper - WaarBenJij.nu Abisha Mary, Vragen en Gezichten, Shirtloze man. - Reisverslag uit New Delhi, India van Yoreh Schipper - WaarBenJij.nu

Abisha Mary, Vragen en Gezichten, Shirtloze man.

Door: yoreh

Blijf op de hoogte en volg Yoreh

03 November 2010 | India, New Delhi

---Abisha Mary---
Een mooi meisje van dertien. Abisha is arm. Abisha en haar familie vinden zichzelf arm.
Waterdruppels vallen door het met bladeren en zeil bedekte dak.
Vader, moeder, twee kinderen en oma wonen in een kleine ruimte. Oma heeft Lepra.
De kamers zijn klein en onbetegeld. De keuken is buiten. Dat is dan toch een pluspunt.
Zoveel mensen in Nederland die naar de Praxis gaan om een buitenkeuken te kopen die naar een jaar onder de spinnenwebben zit. Komt redelijk overeen dus.

Abisha is verlegen wanneer ik haar film op school. Ze werkt hard. Thuis lacht ze veel.
Ze is gelukkig. Zij en haar ouders zijn blij met de steun van Stichting Ladder.
Oma stelt veel vragen over Nederland. Om de vijf minuten vraagt ze wanneer hun nieuwe huis eraan komt. Iedereen lacht als ze het voor de tiende keer vraagt.

Abisha en haar familie hebben bijna niets. Ook geen nieuwe fiets of telefoon.
Ik ben de gast, ik krijg een koud flesje Pepsi, heerlijk. Zo gul.
Tijdens het gesprek valt de stroom uit. Gelukkig had ik mijn cameralamp in mijn hand.
Wanneer ik besluit om naar mijn slaapplaats te vertrekken gaan de lampen aan.
Moeder vraagt of ik nog even blijf, ze vindt het gezellig. Ik ook.

Abisha Mary heeft geen geld, maar wel een leuke familie. Abisha Mary is gelukkig.
Ze werkt hard en komt over als een slimme meid. Zal dat genoeg zijn om een dokter te worden?

---Vragen en gezichten---
Velen stellen mij de vraag wat voor eten en klimaat wij in Nederland hebben en of wij ook bananen eten. Sommige kijken raar op als ik vertel dat wij ook boeren hebben.
Ik vertel over de wegen en huizen. Over het licht en het duister dat amper te vinden is.


Ik vertel over hoe wij maar net de WK finale verloren en dat ik op de basisschool ook wel eens circket heb gespeeld. In Rotterdam vindt je al het eten dat je wilt en de mensen komen overal vandaan. Sommige vragen mij over geld, wat wij verdienen. Ik antwoord liever niet maar ze blijven pushen. Als ik een indicatie geef valt het een beetje stil.
Zij kijken raar op van dingen en gewoontes in Nederland. Ik kijk raar op van het geboer en gerochel onder het eten.



--De Shirtloze man met het overhemd---
Op de weg naar het huis van Father Richard zag ik een man voor zijn huis staan.
Mijn videocamera lag op mijn schouder. Het was een mooi beeld. Het huis was oud, degelijk en traditioneel. De man paste perfect bij het huis. Ook oud, degelijk en traditioneel. Op het moment dat ik mijn camera neer zette liep hij naar binnen.
Ik zag dat hij wat overhemden pakte. Na een minuut stond de man weer op exact dezelfde plaats voor zijn huis, maar nu met een net wit overhemd.
Licht, geluid, acteur, actie!
----

Ik kreeg een aantal verzoeken om een foto te plaatsen waar ik ook op sta.
In collage 5 de enige die ik heb.
De zon staat in mijn gezicht.

Op de foto waar meerdere jongens op staan, is de gozer met het Rode shirt (3e van links) mijn gids: Felix(24).
Verder nog een Gekko en random foto's.

Om de foto's in het groot te kunnen zien kan je op de volgende links klikken:

Collage5:
http://img573.imageshack.us/img573/3194/collage5s.jpg

Collage4:
http://img261.imageshack.us/img261/8320/collage4s.jpg

Collage3:
http://img607.imageshack.us/img607/6269/collage3.jpg
COllage2:
http://img526.imageshack.us/img526/8590/collage2y.jpg

Collage1:
http://img183.imageshack.us/img183/2047/collage1f.jpg

  • 03 November 2010 - 17:10

    Judith:

    Wat een mooie blog!
    De teksten zijn filmisch.
    Groet Abisha en familie.
    xxju

  • 03 November 2010 - 20:08

    Zomaar Iemand:

    JE SCHRIJFT LEUK!

  • 03 November 2010 - 20:37

    Iris:

    Mooi geschreven yor, als het met filmen niet lukt heb je altijd het schrijven nog achter de hand ;) Zie ik nou slippers op de enige foto met jou erop?.. haha.
    Dikke kus ier

  • 03 November 2010 - 22:44

    Wilmar:

    Mooie, scherpe en goed geschreven observaties!

  • 04 November 2010 - 04:11

    Yoreh Schipper:

    Bedankt iedereen!

  • 04 November 2010 - 07:36

    Chris:

    Zeker leuk geschreven yor. En heb jij cricket gespeeld op de basisschool? Daar geloof ik dus helemaal niks van ;P

  • 04 November 2010 - 09:00

    Daphne :

    Alweer een leuke blog! Happy Deepavali morgen, ga je wat doen? Lijkt me heel erg leuk!!

    x je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoreh

Filmen, Fotograferen, Muziek maken.

Actief sinds 23 Sept. 2010
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 20573

Voorgaande reizen:

30 November 2014 - 01 Mei 2015

Backpacken & Filmen in Zuid-Oost Azië

23 Oktober 2010 - 18 Januari 2011

Yoreh in India

Landen bezocht: